Lesní škola z pohledu rodičů

Měsíc duben je nejen čas, kdy otevíráme studánky a těšíme se z prvních jarních kvítků a nastavujeme tvář dychtivě prvním zlatým paprskům, ale také čas, kdy rodiče vedou své předškoláky k zápisu do školy. Zápisy do naší lesní komunitní školy budou probíhat v sobotu 14. dubna od 10 hodin a ve středu 25. dubna od 14 hodin. Více informací najdete zde. 

 

IMG_20170926_140104A protože pro mnoho rodičů není rozhodování o tom, kterou školu bude jejich dítko navštěvovat jednoduché, poprosila jsem maminku jednoho našeho školáka o rozhovor. Věřím, že vás bude inspirovat k vlastní cestě. A pokud vás napadají další otázky, napište je prosím do komentáře, nebo mi je pošlete na mail. Rádi vám na ně odpovíme.

  • Jaká byla vaše cesta k lesní škole? Proč právě lesní komunitní škola Dítě v lese?

„Náš syn Péťa začal ve třech letech chodit do lesní školky v Mokrovratech. Původně jsme neměli v plánu přihlásit ho do alternativní školky. Došlo ale k tomu, že všechny státní školky v okolí měly naplněnou kapacitu, takže Péťu nikam nevzali. 

Lesní školku jsme objevili náhodou na internetu, mně se ta jejich filozofie hned zalíbila a naštěstí měli ještě volné místo, takže jsme tam Péťu přihlásili.

Péťa si našel ve školce nejlepšího kamaráda Vojtu, jehož maminka Bára založila lesní školu Dítě v lese. A jelikož chtěl Péťa chodit do školy s Vojtou, bylo jasné, že nastoupí do lesní školy.“

  • Na základě čeho jste se rozhodovali? Co je pro vás ve vzdělávání vašeho dítěte důležité?IMG-20180131-WA0016

„V podstatě jsme se řídili  hlavně tím, co chtěl Péťa. Nechtěli jsme ho nutit chodit do státní školy. Navíc se mi líbí filozofie lesní školy.

To, že děti jen nesedí zavřené v budově a nekoukají do učebnic.  Že jsou v přírodě, učí se v jurtě, je k nim přistupováno individuálně, jezdí se učit anglicky na farmu  atd.

Důležité pro mě je, aby byl Péťa ve škole spokojený, aby se tam nebál chodit, nebyl šikanovaný, aby ho to tam bavilo a měl chuť se zapojovat do výuky. Aby se naučil mít svůj vlastní názor a ne papouškovat názor učitele.

Aby poznal některé věci (hlavně ty z přírody) svými smysly a ne jen na obrázku v učebnici.

Aby na něj nikdo zbytečně nespěchal, ale zároveň, aby měl snahu a chuť se učit, ne pro nás nebo učitele, ale sám pro sebe.“

  • Měli jste na začátku nějaké obavy? Jaké?

„Měla jsem obavy z toho, že děti budou ve škole moc zlobit, nebudou respektovat svou učitelku, nebudou dávat pozor a tím pádem se nic moc nenaučí. Což se naštěstí nestalo.“

  • Jak hodnotíte školu po prvních šesti měsících? Jaký třeba vidíte rozdíl v tom, co zažívá vaše dítě a co jste ve škole zažívali vy?

250_09Když jsem já chodila do školy, tak jsem se tam z počátku těšila, ale postupem času jsem byla stále více vystresovaná a bázlivá.

V první třídě jsme měli učitelku, která nebyla vyloženě zlá, ale hodně na nás děti řvala, já tedy byla její oblíbenkyně, protože jsem se dobře učila, ale její chování mi vadilo.  Taky dělání domácích úkolů doma se neobešlo bez scén a občas řevu, když mi náhodou nějaké písmenko nešlo dlouho krásně napsat a máma musela chystat večeři a byla unavená z práce.

V lesní škole děti domácí úkoly nedostávají, takže tento stres pro rodiče i děti odpadá. Já měla ze školy úplně jiné zážitky, což je způsobeno hlavně  tím, že jsem navštěvovala základní školu v Praze.

Rozdíl mezi státní ZŠ ve velkoměstě a lesní školou na louce v jurtě je propastný.

Oceňuji, že děti v lesní škole mají tak blízko k přírodě. Je to takové klidné prostředí bez stresu. Také se mi líbí, že se v lesní škole neznámkuje. Místo vysvědčení dostaly děti slovní hodnocení (Moc hezké a dlouhé. Pozn. Přečíst si ho můžete zde.).

Pamatuju si, jak jsem dostala ve škole první špatnou známku (už si ani nepamatuji, jestli to bylo za 3, 4 nebo dokonce 5) z desetiminutovky z matiky a byla jsem z toho celá špatná a bála jsem se, jak to řeknu doma. Ten den jsme šly zrovna na procházku s mámou na Petřín a potkaly jsme spolužačku, která na mě (myslím si, že neúmyslně) práskla, že jsem dostala špatnou známku z písemky. Tak jsem hned dostala  od mámy vynadáno. Za to za první jedničku jsem dostala polárkový dort.

Po prvních šesti měsících jsme se školou spokojení. Péťovi se tam líbí, těší se tam ,je nadšený z různých aktivit, které ve škole prožívá, ať už se jedná o návštěvy farmy, kde se učí anglicky, lyžování, bruslení atd. Výuka ho také baví. I doma je zvídavý a pořád se nás na něco ptá.“

  • Co byste poradili těm rodičům, kteří právě vybírají školu pro svého předškoláka?IMG_5237

Aby se zamysleli nad tím, co jim samotným ve škole vadilo a takovým školám se snažili vyhnout.

Dát také na názor dítěte samotného.“

Veroniko, moc děkuji za rozhovor.

A pokud chcete vědět víc o naší lesní komunitní škole, podívejte se na náš web www.skolavlese.cz nebo nakoukněte do uzavřené facebookové skupiny www.facebook.com/DiteVlese.

 

Barbora Pecháčková Uchytilová

Díky narození syna jsem se rozpomenula na svůj původ a začala tak svou cestu zpět k přirozenosti prostřednictvím neuvěřitelných možností, které nabízí pobyt v lesní školce. Můj příběh si přečtěte zde >>

Komentáře